
Vodden van Jopie Huisman voor de lens

Iedere vrijdag is collectieregistrator Nynke Kuipers samen met fotografe Simone van der Kooi te vinden in het Jopie Huisman museum in Workum. Nynke werkt ook als collectieregistrator bij het Fries Museum en hielp Museum Opsterlân met het opstarten van hun digitaliseringsproject. Nu zorgt ze ervoor dat de collectie van het Jopie Huisman museum perfect geregistreerd wordt en kan aansluiten met landelijke databases. Dat het werk van Jopie Huisman in digitale databases opgenomen wordt is best bijzonder want Jopie was nogal terughoudend met nieuwe dingen. Na een brutale schilderijenroof – bij een expositie in Nuenen werden drie van zijn meest geliefde schilderijen gestolen – hield hij op met reizende exposities. In de toekomst zijn de schilderijen wellicht ook online te zien, dat zou een opsteker zijn voor iedereen die niet in staat het museum te bezoeken. ‘Maar toch, ‘ zegt Nynke, ‘het geeft een impressie, in het echt beleef je het altijd mooier, daar kan niets tegenop.’
De Adlib trukendoos
Net als bij andere musea is de digitalisering hier een welkom project. ‘Doordat de hele collectie nu wordt uitgeplozen slaan we in feite twee vliegen in een klap. De hele artefactencollectie (de spullen uit Jopie Huisman zijn huis red.) wordt niet alleen gedigitaliseerd maar ook geregistreerd, hier was nooit mankracht voor. De schilderijencollectie is in het verleden al eens gefotografeerd maar niet alles stond helemaal kloppend in Adlib, het landelijke systeem waarmee de data ontsloten kunnen worden, ‘ vertelt Nynke. ‘Het is een goed systeem maar als je zoals wij zoveel data in een keer toe moet voegen dan kan is het wel bewerkelijk. Gelukkig heb ik onderhand een hele trukendoos om bepaalde handelingen te omzeilen en besparen we daardoor veel tijd, een beetje goochelen met het systeem,’ vertelt Nynke lachend.
Alles op de foto
‘Ik was nog even op zoek naar het rode hemd’, zegt museummedewerker Siebren Kramer lachend terwijl hij ook aanschuift. Hiermee doelt hij op het hemd dat door Jopie Huisman werd gebruikt als inspiratiebron voor zijn schilderijen en nu voor RedBot op de foto gezet wordt. ‘De artefactencollectie (voorwerpencollectie red.) werd heel lang gezien als aankleding voor het museum maar dat is nu wel anders. Misschien komt dat ook wel door hoe de collectie in het bezit van het museum kwam. In 2000 werd de schuur van Jopie Huisman opgeruimd en veel spullen werden naar het museum gebracht en hier opgeslagen. De spullen werden eerst gebruikt om het museum aan te kleden. Maar nu kijken we heel anders tegen deze spullen aan, ze zeggen echt iets over wie Jopie was, hoe hij geïnspireerd werd. Het geeft meer context aan het museum. Daarom is het zo goed dat we deze collectie nu ook in beeld kunnen brengen.’
Ontroerd door een pakje shag
Simone van der Kooi studeert aan de kunstacademie Minerva en is op vrijdag als collectiefotograaf te vinden bij het museum. Meer dan 1200 objecten legt ze vast met de professionele fotografieset die in bruikleen is van Museumfederatie Fryslân. ‘Het is zó bijzonder om al die spullen uit het leven van Jopie door je handen te krijgen. Spullen die je overal op zijn schilderijen terug ziet komen,’ zegt Simone. Jopie hield van alles om zich heen, hij had een diepgewortelde liefde voor de aarde, kleine dingen. ‘Jopie was gefascineerd door gewichtjes. Je wilt niet weten hoeveel gewichtjes ik op de foto gezet heb de laatste tijd,’ lacht ze. ‘Je komt de meest gekke dingen tegen. Maar laatst was ik echt ontroerd. Ik zette een theepot op de foto en vond in de theepot een oud pakje halfzware shag van Jopie, dit had hij er vermoedelijk in verstopt. Een gulden vijfentachtig kostte het, dus het heeft er wel even ingezeten. Binnenkort staat er een hele rits schoenen op het programma, vooral werkschoenen, weer helemaal anders.’

Het pakje shag van Jopie Huisman, verstopt in een theepot.
Alles digitaal en beschreven, en nu?
Of en wanneer de collectie van het Jopie Huisman online te zien zal zijn is nog niet helemaal duidelijk. Hiervoor moeten nog een aantal belangrijke besluiten genomen worden op het gebied van bijvoorbeeld de rechten, toekomstvisie en marketingstrategie. Ook het gedachtengoed van Jopie is hierin heel belangrijk: wat zou zijn mening hierover zijn geweest? In het voorjaar 2017 moet deze klus klaar zijn en gaat het museum bekijken wat de volgende stap is.
Museumdirecteur Zwier Kroese is blij met de mogelijkheid die het museum nu krijgt. ‘Het is de museummissie om het werk en gedachtegoed van Jopie te ontsluiten voor een breed publiek. In die missie past het digitaliseren want daarmee biedt het museum zichzelf de optie om de collectie wereldkundig te maken. Het digitaal openstellen van het museum is een volgende stap in de realisatie van deze museummissie.’